Activitats didàctiques




ACTIVITAT 1. VISTES DES DEL CASTELL DE PONTÓS

Organitzarem una excursió per als nens de cicle superior on pujaran caminant al Castell de Pontós. Una vegada allà observarem les vistes durant una estona i després farem seure els alumnes en una rotllana al terra i obrirem un torn de preguntes dirigit. Les qüestions seran de tipus:
- Quanta gent creieu que hi viu?
- Quins elements creus que són nous i quins són més antics?
- De què creieu que viu la gent de Pontós?
- Com creieu que és la vida al poble? Com es diverteix la gent? Què fan durant el seu temps lliure?...
- Creus que fan una vida semblant a la vida urbana?
Un cop fet el debat orientat en aquestes preguntes per grups de tres o quatre nens faran un dibuix/croquis panoràmic de les vistes del castell.
La informació necessària per aportar dades concretes la trobaran en un rètol informatiu del mirador.


ACTIVITAT 2. PLÀNOL DE PONTÓS (CASC URBÀ)

Aprofitant la sortida de l'activitat 1, recorrerem el casc urbà de Pontós. Juntament amb el plànol que podem trobar a la pàgina web de l'ajuntament del poble, els alumnes, dividits prèviament en grups i dirigits pels mestres, hauran de situar-hi i posar nom a les zones verdes que trobaran, els equipaments i serveis i d'altres punts que creguin importants com l'església.

Una vegada la primera feina està feta, tots els grups s'ajuntaran i el mestre o mestres de manera oral formularan les següents preguntes als alumnes:

- Mirant el plànol, com estan distribuïdes les edificacions? Per què creieu que estan distribuïdes d'aquesta manera?
- Hi ha molts espais verds dins el casc urbà? Per què creieu que és?
- Quines diferències heu pogut veure entre el vostre poble o ciutat i Pontós?
- Quins serveis hi ha al poble? Per què hi ha aquests serveis?
- Què us ha sorprès del poble? Justificació.
- Tenint en compte la població que hi viu i la seva funció, què canviaríeu del casc urbà del poble?


http://webspobles.ddgi.cat/sites/pontos/Images_Gallery/Pontos_planolmunicipi.jpg



ACTIVITAT 3: ELS PROBLEMES DE PONTÓS

Durant la sortida de l'activitat 2 els docents repartiran als nens i nenes de manera aleatòria uns papers amb diverses temàtiques: contaminació, ús dels espais públics, ritme de vida, transport públic etc.
Els nens i nenes, menter realitzen la sortida, aniran pensant en el tema que els hi ha tocat, en grups de 4, i buscaran els problemes o les coses a millorar de cada tema. Per exemple: "hi ha poc transport públic", "les places són utilitzades de pàrking" etc. Per a que els alumnes arribin a aquestes conclusions caldrà que els mestres provoquin la seva curiositat mitjanant preguntes durant la sortida.

Una vegada acabada la sortida, cada grup d'alumnes a explicaran  el que han observat incorrecte de cada barri. Una vegada acabat entre tota la classe s'intenteran troabr propostes per millorar-ho a petita escala. 
 Per últim i utilitzant les idees que han anat sortint els alumnes realitzaran una carta conjuntament dirigint-se a l’Ajuntament i on explicaran els problemes i les inquietuds que els ha despertat el poble i com els millorarien ells.

El que es vol amb aquesta activitat és que els infants treballin sobre el medi per a
aconseguir treballar per a el medi.





ACTIVITAT 4: L'HERBARI


Aquesta activitat consisteix en que els alumnes facin un herbari amb la vegetació que es troba a Pontós. La vegetació té les característiques típiques del bosc mediterrani.
Els alumnes portaran un dossier, repartit prèviament per les mestres, on tindran els arbres, arbustos i plantes que hauran de buscar. En aquest dossier hi haurà el nom de l'arbre i una foto d'aquest i de la seva fulla. El treball que hauran de realitzar els alumnes és passejar-se pel bosc per tal de trobar les fulles que el dossier indica. I recollir-les.
Una vegada que els alumnes tenen totes les fulles, rama d'arbust , planta o flor que necessitin la seva feina a casa és:

- Posar les plantes entre fulls de diari i posar-les sota algun lloc amb pes per tal de prensar-les.
- Deixar-les un temps perquè aquestes s'assequin i es premsin correctament.
- Una vegada que es tenen totes les fulles es realitza l'herbari.

L'herbari haurà d'incluir la fulla enganxada i una etiqueta a la part inferior del foli on haurà de posar-hi la següent informació:

- Nom en Català de l'arbre o planta, nom en Castellà i Llatí
- Informació bàsica: quin tipus de planta és, quan medeix, quin tipus de fruit té (si es que en té).

Un cop finalitzat i enquadernat l'herbari, aquest serà lliurat al professor per avaluar-lo.
Una possibilitat un cop s'ha entregat l'herbari és aprendre a classificar les plantes segons diferents criteris. Un d'ells podria ser el de classificar segons la forma de la fulla fent ús de recursos com aquest:


3 comentaris:

  1. Bon dia, som les membres del blog de Caldes de Malavella,

    Us volíem valorar les activitats didàctiques, però veiem que encara no hi són.

    Per tant, esperem que aviat les poguem veure per tal de valorar-les.

    Ànims i fins aviat.

    ResponElimina
  2. Bones gent de Pontós,

    som les de Roses. Ens agrada aquesta activitat que heu proposat. Pot ser una bona activitat introductòria per a presentar el poble de Pontós als nens, així com les diferències que hi ha entre la vida a la ciutat i al món rural.

    Estarem pendents per a fer la valoració de la resta d'activitats quan les pengeu.

    Fins aviat,

    ResponElimina
  3. Bona tarda companys!

    Aquesta activitat que plantejeu creiem que és una molt bona activitat introductòria perquè els nens i nenes refelxionin sobre Pontós i les diferents activitats que s'hi realitzen.

    D'altra banda us falten 3 activitats, per tant, no us les podem avaluar ;)

    Ens anirem passant per mirar si les teniu jaa :D

    ResponElimina